Mgr. Markéta Seidlová 
  Základní poslání FKSP je definováno v zákonech o rozpočtových pravidlech:
  -  zabezpečování kulturních a sociálních potřeb zaměstnanců, bývalých zaměstnanců a jejich rodinných příslušníků, 
-  je založen na principu solidarity – smyslem je zajistit základní kulturní a sociální potřeby všech zaměstnanců, 
-   § 16 a 17 ZP stanoví zákaz diskriminace. 
Fond kulturních a sociálních potřeb (FKSP) je fondem zaměstnavatele, nezastupitelnou úlohu ve spolurozhodování má příslušná odborová organizace.
 Od 1. 1. 2024 se snížil základní příděl do FKSP z 2 % na 1 % z ročního objemu platů nebo mezd, případně jejich náhrad. 
 Nejméně 50 % ze základního přídělu do fondu rozpočtovaného k 1. 1. příslušného roku musí být využito na produkty spoření na stáří zaměstnanců. Tato část nesmí být využita na jiné účely, jednalo by se o porušení rozpočtové kázně. 
  NahoruTvorba fondu
  Výše tvorby fondu je 1 % z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů, popř. na mzdy a náhrady (včetně nemocenské), odměny za pracovní pohotovost.
  Další příjmy fondu: 
  -  náhrada škod a pojistná plnění od pojišťovny vztahující se k majetku pořízenému z fondu, 
-  peněžní a jiné dary určené do fondu, 
-  u příspěvkových organizací příjmy z pronájmu rekreačních a sportovních zařízení, na jejichž provoz příspěvková organizace přispívá z fondu. 
 Rozpočet fondu a pravidla čerpání jsou stanovena písemně a jsou součástí kolektivní 
  smlouvy, kolektivní dohody nebo jsou stanovena ve vnitřním předpise! 
  NahoruRozpočet fondu
  1. Příjmová část  
  -  zůstatek fondu na počátku roku včetně splátek zápůjček, 
-  plánovaný základní příjem do fondu na běžný kalendářní rok (1 %) skutečně vyplacených mzdových prostředků, tvoří se zálohově, 
-  příjmy z pronájmu, 
-  náhrady škod a pojistná plnění, 
-  peněžní a jiné dary. 
 2. Výdajová část – aktivity, na které se bude přispívat
 Nejméně 50 % ze základního přídělu k 1. 1. rozpočtovaného roku jde na produkty spoření ve stáří. 
  V roce 2024 – zůstatek ze základního přídělu + zůstatek z předchozího roku =
 ostatní plnění (není již omezeno vyhláškou, tzn. lze použít na jakékoliv aktivity).
  Od roku 2025 – k zůstatku z účelově vázané části na spoření ve stáří se připočte nejméně 50 % z ročního přídělu (z 1 %), zůstatek z volné části + zůstatek z ročního přídělu + další příjmy, lze využít na jakékoliv aktivity.
   Upozornění: 
 V případě schválení novely zákonů o rozpočtových pravidlech (v době redakční uzávěrky jsou před třetím čtením v Poslanecké sněmovně), bude od 1. 1. 2025 zrušena povinnost účelově vázat prostředky fondu na produkty spoření na stáří. Zůstatek z této položky se bude moci v roce 2025 připočíst k zůstatku z volné části a spolu s ročním přídělem je rozpočtovat podle rozhodnutí organizace.
     Upozornění:  
 Rozpočet musí být v souladu s pravidly čerpání! Ve výdajové části rozpočtu fondu musí být uvedena konkrétní výše příspěvků na jednotlivá plnění, která jsou uvedena v pravidlech čerpání. Při poskytování plnění je důležité sledovat daňovou povinnost.
    NahoruPravidla pro čerpání fondu
 Do pravidel pro čerpání fondu je účelné zahrnout:
  -  rozsah plnění (na co se bude přispívat ve volné části prostředků FKSP, účelově vázaná část přídělu na daný rok je stanovena zákonem), 
-  výše příspěvku, 
-  za jakých podmínek bude příspěvek poskytnut, jak často (např. 1x za rok), 
-  okruh osob, které se na čerpání fondu mohou podílet. 
  Upozornění: 
 Pravidla čerpání fondu nabývají účinnosti dnem vydání. V průběhu platnosti je lze po dohodě měnit, nelze však zpětně. Měnit účelově vázanou část – produkty spoření na stáří lze pouze tehdy, pokud by došlo ke změně zákona.
    NahoruKdo může čerpat z fondu
  -   Zaměstnanci, kteří mají se zaměstnavatelem uzavřenou pracovní smlouvu podle § 33 a násl. ZP. Na výhodách fondu se mohou podílet i zaměstnanci, kteří čerpají rodičovskou dovolenou do 3 let věku dítěte, do 4 let věku dítěte, pokud žena čerpá neplacené volno a je stále zaměstnankyní organizace. 
-   Důchodci, kteří při prvním odchodu do starobního nebo plného invalidního důchodu pracovali u příspěvkové organizace. Pokud v organizaci pracuje důchodce, bývalý zaměstnanec jiné organizace, může se podílet po dobu trvání pracovního poměru na výhodách fondu, jak u toho zaměstnavatele, od kterého odešel do starobního důchodu, tak u stávajícího zaměstnavatele. 
-   Rodinní příslušníci  
Rodinnými příslušníky jsou manžel/ manželka, partner/partnerka (zákon č. 115/2006 Sb.), druh/družka a nezaopatřené děti, včetně dětí svěřených do pěstounské nebo poručnické péče a děti svěřených soudem do péče zaměstnance.
 Za nezaopatřené dítě se považuje dítě do skončení povinné školní docházky, a poté, nejdéle však do 26. roku dítěte, jestliže se soustavně připravuje na budoucí povolání. Přípravou na budoucí povolání se rozumí též studium v přípravných kurzech, které mají akreditaci MŠMT.
  Nelze poskytovat čerpání z fondu, pokud zaměstnanec žádá příspěvek pro své rodiče
 nebo pro vnuka!
  NahoruHospodaření s fondem
  -  Hospodaření s fondem se řídí rozpočtem fondu a stanoví se způsob a pravidla čerpání. Jsou to písemné dokumenty, které vypracuje zaměstnavatel, případně správce fondu nebo jím pověřená osoba. O rozpočtu a pravidlech čerpání spolurozhoduje příslušná odborová organizace v souladu s rozpočtovými pravidly, jsou ujednány v kolektivní smlouvě, kolektivní dohodě nebo ve vnitřním předpise.  Plnění z fondu muže být formou nepeněžní i peněžní. Peněžní plnění podléhá dani z příjmu vždy, nepeněžní plnění jsou osvobozena od daně z příjmů ze závislé činnosti podle příslušných ustanovení zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. 
-  Prostředky fondu u příspěvkové organizace zřízené samosprávným územním celkem je vhodné ukládat na samostatném účtu u peněžního ústavu, který si zaměstnavatel zvolí, není to však povinností. Prostředky fondu organizační složky státu a státní příspěvkové organizace se ukládají na účtech podřízených státní pokladně v České národní bance. Zálohový příděl se provádí podle rozhodnutí zaměstnavatele, pokud ale je vyúčtována tvorba fondu, je povinností nejpozději do konce následujícího měsíce tyto prostředky převést na účet u peněžního ústavu. Poplatky za vedení účtu jsou hrazeny z prostředků organizace, úroky z vkladů jsou příjmem organizace.  
-  Organizační složka státu a příspěvková organizace sestavuje rozpočet fondu a stanoví způsob jeho čerpání. Pro spolurozhodování odborové organizace platí i zvláštní předpis (§ 225 ZP). Spolurozhodování příslušných odborových orgánů je forma vzájemného vztahu mezi odborovým orgánem a zaměstnavatelem, kdy právní předpis vyžaduje, aby k provedení právního úkonu či přijetí jiného opatření zaměstnavatele byl dán souhlas odborové organizace. Všechna tato formulační vyjádření mají shodný význam; jde o právní požadavek, aby zaměstnavatel vždy předem získal souhlas odborového orgánu k připravovanému opatření, v tomto případě souhlas s rozpočtem a způsobem použití prostředků fondu. V organizacích, kde působí odborová organizace, je rozpočet fondu a způsob jeho čerpání předmětem kolektivního vyjednávání. V případě, že na pracovišti nepůsobí odborová organizace, pak rozpočet a pravidla čerpání jsou vydána vnitřním předpisem. 
 Upozornění:  
 Bližší úprava spolurozhodování stanovena není. Záleží na dohodě mezi zaměstnavatelem a příslušnou odborovou organizací. Tím, že odborová organizace spolurozhoduje o čerpání fondu má právo kontroly, zda je s ním hospodařeno v souladu se schváleným. V pravidlech čerpání by mělo být dohodnuto, jak často bude odborové organizaci předkládáno skutečné čerpání fondu (tzn. kdo čerpal a v jaké výši). Jde o právní požadavek, aby zaměstnavatel vždy předem získal souhlas odborové organizace k připravovanému opatření (souhlas s rozpočtem a způsobem použití prostředků FKSP). Pokud zaměstnavatel nezískal předem souhlas odborové organizace, a přesto poskytuje plnění z fondu (nerespektuje § 225 ZP), má odborová organizace právo obrátit se na příslušný inspektorát práce a požadovat nápravu.
  -   Úhrady nákladů za jednotlivé akce v souladu s pravidly čerpání provádí organizace na základě účetního dokladu (v souladu se zákonem o účetnictví), a to buď převodem z účtu, nebo v hotovosti z pokladny organizace. Z hlediska dodržení formy nepeněžního plnění není rozhodující, zda je plnění hrazeno odpovědným pracovníkem v hotovosti nebo z účtu na účet, ale rozhodující je splnění všech náležitostí účetního dokladu (aby bylo  možno  z  něho  určit  obsah  jednotlivého  nákupu,  aktivity  v souladu s pravidly čerpání a komu je příspěvek určen). Při úhradě plnění z fondu v hotovosti se postupuje následovně – odpovědný zaměstnanec obdrží zálohu z pokladny organizace, provede nákup a na základě účetního dokladu pak zálohu zúčtuje. 
 Upozornění:  
 Paragon, který splňuje náležitosti § 11 ZoÚ, je účetním dokladem.
  -  Odpadá povinnost na   straně   organizace   uhradit   celkovou   částku   za   aktivitu a zaměstnanci ji poskytnout za částku sníženou o příspěvek z fondu. 
-  Na poskytnutí příspěvku nebo jiné plnění z fondu není právní nárok. Právní nárok zaměstnanec nemá na aktivity, které nejsou součástí pravidel čerpání. V případě, že zaměstnanec žádá o příspěvek z fondu v souladu s pravidly čerpání a rozpočtem, pak na příspěvek nárok má. Pokud zaměstnavatel by příspěvek odmítl poskytnout porušil by § 16 ZP. Doporučujeme do způsobu čerpání vždy zakotvit za jakých podmínek je možno zaměstnancům příspěvek z fondu poskytnout, v jaké výši a s jakou frekvencí. 
-  Zachovává se možnost prominutí zůstatku nesplacených zápůjček z fondu v souladu s § 34 odst. 1 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, v platném znění, maximálně do výše 30 000…